Adaptacja to przystosowanie się dziecka do nowych warunków. Aby wspierać dziecko, proces adaptacji muszą przejść w pierwszej kolejności rodzice ( i inne znaczące osoby w życiu dziecka) oraz personel przedszkola.
Nauczyciele powinni ze swojej strony jak najlepiej poznać potrzeby dzieci, dużo z nimi rozmawiać zapewniając im tym samym poczucie bezpieczeństwa.
Rodzice chcący wspierać swoje dzieci sami powinni rozpoznać swoje obawy związane z pobytem dziecka w przedszkolu i uporać się z nimi poprzez rozmowy z pracownikami przedszkola , znajomymi posiadającymi dzieci w placówce czy rodziną . Trzeba pamiętać , że niepewność i lęk rodzica z pewnością udzieli się dziecku. W sytuacjach gdy pojawiają się u rodziców wątpliwości należy je jak najszybciej rozwiewać rozmawiając z personelem przedszkola.
Jak pomóc dziecku w procesie adaptacji?
– Opowiedzmy o naszym dziecku nauczycielom (o jego przyzwyczajeniach, zainteresowaniach, lękach, chorobach)
– Początkowo dziecko powinien odprowadza „silniejszy rodzic”(trzeba się przygotować na płacz i protesty, choć nie zawsze, są dzieci, które są tak zaciekawione nowym otoczeniem, że pobiegną się bawić i zapomną się nawet pożegnać z rodzicem)
– Pożegnajmy się z dzieckiem krótko, mówiąc kiedy po niego przyjdziemy (przed obiadkiem , po podwieczorku itp.)
-Dajmy dziecku ulubioną zabawkę lub maskotkę , coś co wzmocni poczucie bezpieczeństwa dziecka, będzie mu przypominało dom.
-Jeżeli to możliwe początkowo niech dziecko przyjdzie na krótki czas, który stopniowo będzie można wydłużać
Proces adaptacji może wiązać się ze zmianami w zachowaniu dziecka (mogą pojawić się lęki, dziecko może być bardziej płaczliwe, lub zbuntowane i agresywne, dziecko może „zapominać” umiejętność, których nabyło przed pobytem w przedszkolu). Jest to stan przejściowy, który może potrwać kilka tygodni . Aby pomóc dziecku należy rozmawiać z nim o jego uczuciach(lęku, tęsknocie), zapewniać o swojej miłości do dziecka i o tym, że zawsze nasza pociecha zostanie z przedszkola odebrana.
Proces adaptacji przebiega różnie u różnych dzieci. Należy pamiętać, że jest to stan przejściowy a pobyt w przedszkolu stwarza dziecku nowe warunki do rozwoju, (rozwija mowę, pamięć, uwagę, kojarzenie, sprawność grafomotoryczną czy spostrzegawczość) uczy samodzielności i norm obowiązujących w grupie, zapewnia towarzystwo dzieci i innych osób dorosłych, budując zaufanie do środowiska pozarodzinnego, zapewnia możliwość twórczej zabawy, oraz dostarcza nowych wrażeń.
Psycholog: Anna Lewandowska-Zaczek